top of page
  • תמונת הסופר/תTony Adventures

ויה פראטה שלנו עם נוף לחרמון

ויה פרטה - מסלול אתגרי לאורך צוקים והרים שמאפשר אבטוח עצמי על קונסטרוקציות שונות: כבלים, יתדות, גשרים תלויים ועוד. כל הקונסטרוקציות הן ממתכות, מכאן השם דרך ברזל (באיטלקית VIA זאת דרך, FERRATA ברזל). ישנם מסלולים ברמות קושי שונות, גבהים שונים ואורכים שונים. ללא אבטוח, אותם המסלולים היו אפשריים למעבר רק למטפסים מקצועיים ולפעמים לא היו עבירים בכלל, לכן ויה פרטות מנגישות לנו מקומות חדשים שהם בדרך כלל לאורך נופים יפים. כל אלה בשילוב עם התמודדות עם גובה הופך מסלולי ויה פרטה יותר ויותר פופולריים בכל העולם. 


כמה שמות של ויה פראטות בעולם: The Dolomites via ferrata, Chang Kong via ferrata, La Via des Evettes, Telluride via ferrata, Aletsch via ferrata.


יש גם בארץ. כמעט כל המסלולים בארץ הם לא מוגדרים כמסלול ויה פראטה קלאסי אלא יותר מקטעים מסוכנים שדורשים קצת יותר תשומת לב, זהירות והמלצה להתאבטח על כבלים, לא יותר מזה: מצוק זנוח, נחל אוג, נחל צפית, נחל תמר, נחל יהודיה, נחל זוויתן, נחל רחף, מערת הקשת ועוד...


בשנים האחרונות (2016) נפתח מסלול ויה פרטה אמיתי בצפון. מסלול מדהים ברכס רמים ליד מנרה (אצבע הגליל)  שפותח על ידי אלון מלאכי ויואב רותם. האתר נקרא ”דרך המלך” לזכרו של ניר מלך ז”ל, מדריך סנפלינג שנהרג ב-2006 בתאונת עבודה.


המסלול דרך המלך הוא ברמת קושי קל ולא דורש מיומנות טיפוס או הכנה. המסלול מחייב ציוד אבטחה אישי (רתמה, קסדה, קאוטייל עם סופג אנרגיה) שעומד בתקן EN 958:2017. לא קסדת אופניים, לא רתמה מיצרן לא ידוע ולא חבלים סטטיים או דינמיים, אלא ציוד שמתאים למעבר על ויה פרטה, ציוד שישמור עליכם גם אם מחליקים לאורך הכבלים. בנוסף כמובן מדריך/חברה עם הסמכה ממשרד הספורט וביטוח ספורט אתגרי.

מה עושה המדריך? עושה הדרכה בנושא בטיחות ושימוש נכון בציוד, מלווה את הקבוצה לאורך המסלול, הופך את המעבר לבטוח ואת הטיול לטיול חווייתי (אני הפסקתי להשכיר ציוד למטיילים כי ללא הדרכה אנשים חזרה מויה פרטה בלי התלהבות כאילו פיספס משהו חשוב. כשיוצאים עם מדריך תותח האנשים מסיימים יום עם חיוך ענק ואומרים שזה היה מעבר לכל הציפיות שלהם). בנוסף מדריך מוסמך יודע לחלץ אם מישהו זקוק לחילוץ וידע לעשות את זה מהר ובטיחותי. בנוסף מדריך ידע מתי לתת אבטחה מלמעלה (בנוסף לציוד אבטחה אישי שמוגבל למשקל של בן אדם מבוגר ולא יעבוד למשקלים מתחת ל-40 ק"ג) - אבטחה אישית לכל ילד בעליות ובירידות. בקיצור, לא לזלזל בבטיחות וחוויה. אם כבר מגיעים למסלול כזה אז לעבור אותו כמו שצריך. בנוסף עם מדריך מקצועי תוכלו להתחבר לתחום מרתק בפני עצמו - טיפוס בטבע וגלישת צוקים (סנפלינג) וזה יהפוך לכם את הטיול לאחד הימים המרתקים ביותר ושישאיר חשק להמשיך לטייל ולמכיר את הארץ היפה שלנו


ניתן לרכוש ציוד ויה פראטה בחניות הבאות:

רשימה חלקית של חברות מומלצות: 

ועוד, תקראו המלצות תמצאו עוד. תהנו ובהצלחה.



105 צפיות0 תגובות
bottom of page